Gepubliceerd 14 June 2021

Waarom wil je hier werken? Verrassende voorbeelden.

“Waarom wil je hier werken?” Omdat het goed  betaalt en het is maar 5 minuutjes met de fiets. De trofee van eerlijkheid krijg je mee naar huis, maar de job moet je achterlaten met dit antwoord. De werkgever zit niet te wachten op geldwolven. Probeer je hebberige kant dus opzij te zetten en laat je persoonlijke drijfveren domineren. Maar hoe geef je een sociaal wenselijk antwoord zonder in clichés te vervallen? Wij onthullen tips en voorbeelden waar je direct mee aan de slag kan.

Waarom stellen ze deze vraag?

Aha, daar is ze weer. Die irritante vraag die je tijdens elke sollicitatie in je schoot geworpen krijgt “Waarom wil je hier werken?”. Hoewel je deze vraag liever overslaat, levert een sterk antwoord je wel extra punten op ten opzichte van de andere sollicitanten.

Maar wat is eigenlijk het doel van deze vraag? Je hebt gesolliciteerd, dus het is toch duidelijk dat je daar wilt werken…Hm nee, zo gemakkelijk kom je er niet vanaf. De recruiter of werkgever peilt met deze vraag naar je motivatie en de mate van voorbereiding. Je verwerkt daarom best relevante informatie in je antwoord die je op hun website of in een artikel las.

Maak een wish list

Vind een bedrijf dat bij je past, maar pas jezelf niet aan aan het bedrijf. Als je een job wil vinden die je graag doet, is het belangrijk om jezelf eerst goed te kennen. Wat drijft jou? Waar hecht jij veel belang aan? Wat heb jij nodig om gelukkig te zijn?

Het kan zijn dat jij een stresseter bent die al helemaal enthousiast wordt van een bedrijf met snoepautomaten. Of misschien ben jij eerder een babbeltrien die opfleurt als ze kan bijkletsen met collega’s. Maakt niet uit. Zolang je er maar blij van wordt.

Denk eens na over het volgende:

  • Woon-werkafstand: hoelang wil ik maximaal onderweg zijn?
  • Work-life balance: wil ik een 9-5 job of vind ik overuren niet erg?
  • Voeling met de sector: welke sectoren of producten spreken mij aan?
  • Team: wil ik zelfstandig of in teamverband werken?
  • Materiële beloning: hoe ziet het ideale loonpakket er voor mij uit?

Ga op onderzoek uit

Jij hebt jezelf waarschijnlijk al tientallen keren onder de loep genomen om je zwakke en sterke punten te ontdekken. Nu is het aan jou om hetzelfde te doen voor het bedrijf waar je solliciteert. Waar word je enthousiast van en waar schieten ze volgens jou tekort?

Laat de Sherlock Holmes in je los en start je speurtocht op de bedrijfswebsite. Neem enkele feiten in je op en rond af met een social media-analyse. Probeer op die manier meer te weten te komen over:

  • Eventuele doorgroeimogelijkheden
  • Stabiliteit van het bedrijf
  • Aantal werknemers
  • Je functieverantwoordelijkheden
  • De sfeer op de werkvloer
  • Bedrijfscultuur: informeel of formeel?
  • Media-aandacht: verschenen ze onlangs in het nieuws?

Maak een praatje

Je huiswerk voor vandaag: een praatje maken. Dat is het. Ken je mensen die bij het bedrijf werken waar je wil solliciteren? Of heb je vrienden die een gelijkaardige job uitoefenen? Praat dan eens met hen. Dan weet je direct of de job en het bedrijf wel echt in lijn liggen met jouw verwachtingen.

Benadruk de klik

Ok, je hebt de afweging gemaakt. Je weet nu wat jij wil en je weet wat het bedrijf kan bieden. Ben je nog altijd even geïnteresseerd? Ga er dan voor. Zeg waarom je de klik voelt. Toon aan waarom jullie zo goed bij elkaar passen. Wat kan jij voor het bedrijf betekenen en waarom pas jij zo goed in deze functie? Vind die persoonlijke connectie, zodat je een relatie op lange termijn kan aangaan.

Voorbeelden “waarom wil je hier werken”

1. Je voelt de klik

Drijfveren: je kent het bedrijf + bedrijfscultuur

Voor mij is het simpel. Ik voel de connectie al. En daar heb ik zelfs geen contractuele verbintenis voor nodig. Laat het mij even kaderen. De klik die ik voel met ‘bedrijf x’ is geleidelijk aan ontstaan. Al scrollend weliswaar. Op een dag viel mijn oog op een van jullie triggerende campagnes (voorbeeld geven). Sinds dat moment ben ik jullie niet meer uit het oog verloren. De sfeer op de werkvloer en het aanstekelijke enthousiasme dat jullie in projecten steken, geeft mij de drive om op volle toeren mee te draaien. Jullie zoeken een creatieveling met een hoekje af en ik zoek een bedrijf dat origineel uit de hoek durft te komen. Dat treft!

2. Een omgeving die kansen creëert om te groeien

Drijfveren: persoonlijke ontwikkeling + sociaal contact 

Kijk, ik ga eerlijk zijn. Het liefst van al ben ik van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat omringd door mensen. Vrienden, collega’s, familie,…het is een stimulans om de beste versie van mezelf te worden. Het sociaal aspect is voor mij dus onmisbaar. Je kan je wel voorstellen dat mijn ogen begonnen te fonkelen bij het gedacht om elke dag in verbinding te staan met de rest van de wereld. Nieuwe mensen, andere culturen, verschillende persoonlijkheden met hetzelfde doel voor ogen: (bv: x % groei behalen –check de doelen van het bedrijf). Ik ga het niet onder stoelen of banken steken: in de haven werken is mijn ding. Dat weet ik zeker. Uit deze omgeving haal ik de kracht om te groeien. Zowel op persoonlijk vlak als op bedrijfsniveau. En als je mij de kans geeft, zal ik het bewijzen ook.

 

Het juiste bedrijf voor jou

Er zijn zoveel bedrijven waar je uit kan kiezen. Kies dus niet het eerste het beste dat op je pad komt. Het is misschien verleidelijk om te kiezen voor een job dat goed betaalt, maar stel jezelf altijd de vraag of je er ook echt met plezier gaat werken? Je weet het natuurlijk niet altijd op voorhand, maar volg je gevoel. Ga na wat jij belangrijk vindt en waar jij gelukkig van wordt. Het is een proces van vallen en opstaan, maar het is zeker de moeite om bij stil te staan. Veel succes! En onthoud: je staat er niet alleen voor. Wij helpen je graag om je passies te ontdekken.