Gepubliceerd 15 juni 2021

Motivatiebrief schrijven: krachtige voorbeelden

Een motivatiebrief schrijven. Makkelijker gezegd dan gedaan. Daar zit je dan. Uren voor je uit te staren en nog altijd geen krachtige openingszin op papier. “Waarom doe ik dit zelfs? Niemand dat het leest”. Dat klopt. De goesting om je motivatiebrief te lezen is ver te zoeken als hij lijkt op die 1000 andere inzendingen. Als je er wel in slaagt om een sterk verhaal te schrijven, dan ontdek je de power van een motivatiebrief. Maar hoe schrijf je die? Hoe zorg je ervoor dat je wel opvalt tussen al die andere sollicitanten?

Een motivatiebrief: nuttig of overbodige luxe?

Dat je jezelf vragen stelt bij het nut van een motivatiebrief, is niet abnormaal. Want waarom zou je tijd en moeite steken in een motivatiebrief die misschien nooit gelezen wordt? Een terecht standpunt, maar een gemiste kans. Als je zo denkt, ga je nooit het verschil maken.

Het is natuurlijk heel aanlokkelijk en tijdbesparend om geen motivatiebrief in te sturen als het niet verplicht is. Maar wie denk jij dat de beste indruk maakt? De persoon die zijn best doet om een motivatiebrief te schrijven (of die nu goed of slecht is) of diegene die geen moeite doet om zijn motivatie op papier te zetten? Voilà, daar heb je het antwoord. Nadenken, schrijven en verzenden is de boodschap.

1. Schrijf een pakkende inleiding

“Hoe begin je je motivatiebrief?”. Met die zoekterm vraag je je trouwe vriend Google om hulp als je je motivatiebrief opstelt. Je komt in de verleiding om openingszinnen klakkeloos over te nemen die in blogartikels worden aangeprezen. Denk maar aan : “Ik zag je vacature op de website van x…” of “met belangstelling heb ik uw vacature gelezen op de website van x”. Maar zoals je al kan raden, zijn die openingszinnen niet authentiek. Ik word er niet warm van en jij waarschijnlijk ook niet. SAAI. Dat is het woord dat ik zocht.

Volg dus niet de menigte op Google, maar ga je eigen weg. Denk na over het gevoel dat je krijgt bij de vacature of bij het bedrijf. Probeer terug te denken aan een moment waarop je dacht: amai in dit bedrijf of sector zie ik mezelf wel werken. Misschien heeft dat moment wel een link met jouw persoonlijkheid of zelfs kindertijd?

Tips

  • Kom met iets onverwacht. Pronk met je gevoel voor humor of vertel een verhaal
  • Pak uit met iets dat je gerealiseerd hebt en wat relevant is voor de functie
  • Toon je enthousiasme voor de vacature. Liefst op een originele manier. Blijf geloofwaardig
  • Gebruik sleutelwoorden uit de vacature in je inleiding
  • Verwijs naar een gemeenschappelijk netwerkcontact als die persoon je attent maakte op de vacature
  • Open met nieuws over de organisatie en licht toe waarom je hierdoor interesse hebt in de functie

Voorbeeld

Intro creatieve functie (Marketing, copywriter, etc.)

Lentefris. Gebakken appeltaart. Caraïben. African musk. Nostalgie. Herinneringen. Blije gezichten. Enthousiasme. Kleurenspectrum. Warmte. Het binnenstappen in een Lush shop voelt als thuiskomen. Een gevoel dat ik niet kan negeren. Datzelfde gelukzalige gevoel overvalt mij op het moment dat ik oog en oog sta met de vacature van Marketeer bij Lush. Die kans om mij thuis te voelen, laat ik niet zomaar passeren.

2. Je motivatie. Verklaar de aantrekkingskracht.

Waarom ik?

Ok, je bent gemotiveerd. Allemaal goed en wel, maar het is toch niet zo simpel om die motivatie op papier over te brengen. Waarom voel je je juist aangetrokken tot de job? Denk na waarom jij de ideale persoon bent om de functie in te vullen. Misschien is het wel je persoonlijkheid dat in je voordeel speelt. Use it. Of misschien heb je een bepaald project waar je trots op bent en dat aantoont wat jij voor het bedrijf kan betekenen.

Tips

  • Vertel een persoonlijke anekdote
  • Link de job aan je passies. Iemand die gepassioneerd is, is ook gemotiveerd. En ja hoor, dat zien werkgevers graag
  • Geef enkele skills prijs (nee, dit is geen weerspiegeling van je cv)

Voorbeeld (vervolg)

Als ik mij ergens thuis voel, dan ben ik pas echt mezelf. Een babbelkous, luisterend oor en geboren entertainer. Zo omschrijven de vrienden mij. Allemaal goed en wel, maar wat heb jij daaraan? Veel. Luisteren, begrijpen en vertellen vormen namelijk de basis om mensen te overtuigen. Je wilt ze meeslepen in je verhaal. Je wilt ze doen verlangen naar je product. Je wilt ze doen beseffen dat ze niet zonder je kunnen. En daar kan ik voor zorgen. Niet alleen met veel blabla, maar vooral met de nodige (mensen)kennis.

Die verwierf ik tijdens mijn studies en vrije tijd. Terwijl ik mijn hoofd volpropte met theorie over buyer personas en marketing automation, testte ik die kennis het liefst in de praktijk. Hoe? Door mijn studentenjob als verkoper. Een job die mij inzicht gaf in het aankoopproces van mensen. Ik wil mensen helpen en dat doe ik door ze echt te begrijpen en te leren kennen. Oppervlakkige connecties, daar doe ik niet aan mee.

3. Argumentatie. Verklaar je keuze.

Waarom wil je voor dit bedrijf werken?

Je argumentatie. Die moet er boenk op zijn. Waarom wil je de job per se bij dit bedrijf uitvoeren? Is het puur toeval of een bewuste keuze? Het kan zijn dat je je aangetrokken voelt tot hun bedrijfscultuur of die hippe bedrijfslocatie. Of misschien is het je om de faam en naamsbekendheid van het bedrijf te doen? Denk hier goed over na en vind sterke argumenten om je keuze te verklaren.

Tips

  • Check de social media van het bedrijf
  • Ben je onder de indruk van een van hun projecten? Tell them.

Voorbeeld

Een bruisende werkplek. Letterlijk en figuurlijk. Wie wil dat nu niet? Ja, ik wil! Ik wil graag ontdekken hoe het is om deel uit te maken van deze kleurrijke lush-familie. Een plek waar mooie herinneringen gemaakt worden. Zowel op de werkplek als daarbuiten. Mensen blij maken. Met het product en met sterke content. Dat vormt voor mij de ideale mix voor een werkplek waar ik me goed voel.

4. ­Slot. Zorg voor een leuke plottwist

Het einde. Daar gaat het altijd om. Je kijkt naar een film, omdat je benieuwd bent naar het einde. Je snakt naar een slot dat aan je verwachtingen voldoet. Is dat niet het geval? Dan vind je de film maar niets. Bij een motivatiebrief is het effect hetzelfde. Vermijd die teleurstelling door na te denken over een leuke plottwist, die perfect bij je verhaal past.

Voorbeeld

Dit ben ik.
Maar dit is nog maar het begin.
Het begin van…(de invulling laat ik aan jou over).
Hint: een sterke connectie? Een leuke samenwerking?
Laten we anders beginnen met elkaar te ontmoeten in plaats van te raden naar elkaars (persoonlijke) invulling.
Wat denk je?

Maak de cirkel rond: een samenhangend verhaal

Een intro, motivatie, argumentatie en een slot. Meer moet dat niet zijn. Meer heb je niet nodig om je verhaal te vertellen. Of vergeten we nog iets? Ah ja, een bindmiddel natuurlijk. Wat ben je met allemaal losse ingrediënten als je ze niet samenbrengt tot een mooi geheel? Dan trekt het op niets. Vertel daarom een verhaal met een duidelijke rode draad. Als je daarin slaagt, dan slaag je er ook in om je kansen op een job te verdubbelen. We zijn alvast benieuwd hoe jouw verhaal begint en eindigt…Zin om er samen werk van te maken?

 

Klaar om een job te vinden die 100% bij je persoonlijkheid past?

Heb jij het gevoel van ’t is nu of nooit? Awel, waar wacht je nog op? De kans dat je je match vindt, zit er dik in. Maak dus nu de klik, dan maken wij de connectie.