Gepubliceerd 15 June 2021

Hoe til je je LinkedIn-profiel naar een hoger niveau?

Erbovenuit steken. Die kleurrijke kameleon zijn in de grijze massa. Dat wil toch iedereen? Toch als het op een job aankomt. Dat betekent niet dat je een encyclopedie aan werkervaring of diploma’s moet voorschotelen om op te vallen. Nee. Het enige wat je nodig hebt, is het lef om jezelf bloot te stellen aan de buitenwereld. Links afslaan als iedereen naar rechts gaat, dat is de boodschap. Maar hoe creëer je een opvallend LinkedIn-profiel?   

1. Vroeg begonnen, is half gewonnen

Jong geleerd is oud gedaan. Vroeg begonnen is half gewonnen. We kunnen zegswijzen blijven afratelen, maar op zich is het wel duidelijk. NU is het moment om in actie te schieten. Niet gisteren, niet morgen… NU. Je levensverhaal is waarschijnlijk al jaren aan de gang, maar je professioneel verhaal start vanaf dat jij online zichtbaar wordt. Creëer dus een LinkedIn-profiel tijdens je studententijd. Natuurlijk nip je als student liever van een fruitige Daiquiri in plaats van je LinkedIn-profiel te vervolledigen. Eerlijk: daar geven we je geen ongelijk in. Toch moet je deze kleine inspanning niet zien als een beperking van je studententijd, maar als een versterking van je personal brand.

Tip: als je wilt opvallen bij die ene knapperd, ga je toch ook niet zonder make-up en in je nonchalantste outfit de deur uit? Investeer tijd in jezelf en dan krijg je misschien wel wat je wilt. 😉

2. Voeg een headerafbeelding toe

Een leuk beeld zegt meer dan 1000 woorden. Daarom raden we je aan om een headerafbeelding toe te voegen die jouw persoonlijkheid weerspiegelt. Weg met die blauwe standaardbanner, add some colour! Jij bent toch ook niet standaard? Jij wilt er toch ook niet hetzelfde bijlopen als al de rest? Nee, je wilt opvallen met je eigen stijl. Daarom draag je kledij waarmee jij je persoonlijke stempel drukt. Een opvallend LinkedIn profiel werkt volgens hetzelfde principe.

Kleur jouw profiel

Hoe kies je nu een goede achtergrondfoto? Je hebt twee opties: bedrijfsprofiel vs. persoonlijk profiel. Als je geluk hebt, werk je bij een creatief bedrijf die voor al zijn werknemers een toffe header ontwerpt. Is dat niet het geval? Ga dan zelf aan de slag. Kies een sfeerbeeld dat een persoonlijkheidskenmerk in de verf zet of toon een van je passies.

  • Voorbeeld bedrijfsprofiel: een grafisch ontwerp met het logo van het bedrijf
  • Voorbeeld persoonlijk profiel – kunstenaar: een sfeerbeeld van schilderijen of een galerij

Tip: De ideale afmetingen zijn: 1584 (b) x 396 (h) pixels. Je uploadt best een bestandstype JPG, GIF of PNG om de kwaliteit te bewaren. De foto mag maximaal 8 MB groot zijn.

3. Scoor met je headline

Gooi die cliché headlines “op zoek naar een nieuwe job” of “beschikbaar” overboord. Denk je de aandacht naar jouw profiel te trekken met een headline die elke werkzoekende heeft? Twee keer raden…nee. Jouw headline kan wel wat eigenheid gebruiken. Maar waar moet je op letten bij de make-over van je headline?

  •  Zet het belangrijkste vooraan (eerste 80 tekens)
  • Je hebt 120 tekens om indruk te maken, benut ze
  • Voeg SEO zoekwoorden toe
  • Spice it up met een vleugje humor
  • Gebruik symbolen en iconen, maar overdrijf niet
  • Deel je headline in met | verticale | strepen
  • Voeg toe wat je kan (talenten, specialisaties, etc.)
  • Geef weer in welke sector je een job zoekt

Voorbeelden

  • Sales-verantwoordelijke bij Recrewtment | Coaching | Klantenservice | Sales | Salestraining
  • Jij droomt. Ik bereken de mogelijkheden | financieel adviseur
  • Krijgt kriebels in de buik van zinderende campagnes, mooie plaatjes en flauwe moppen
  • Storyteller met fantasie | Jouw verhaal in 500 woorden

4. Pronk met een authentieke biografie

Wie ben ik? Daar heb je zelf misschien nog niet eens een eenduidig antwoord op. Maar hey, dat is oké! Je hoeft niet heel je persoonlijkheid uit de doeken te doen (gelukkig maar). Een beetje mysterie werkt altijd. Daarmee trigger je werkgevers om meer over jou te weten te komen. Verleiden in real life is misschien niet je sterkste punt, maar verleiden met woorden misschien wel? Probeer het eens met storytelling. Vertel een persoonlijke anekdote, die vanaf de eerste zin de aandacht trekt. Of heb je al eens gedacht aan een vlog? Het belangrijkste is dat je intro er ‘boenk’ op is. Als dat niet het geval is, verlies je een potentiële aanbidder.

Tips:

  • Toon wat je kan. Welke meerwaarde vorm jij voor de organisatie?
  • Begin met een krachtige zin die nieuwsgierigheid opwekt
  • Vertel een verhaal (hoe is je passie ontstaan? hoe voel je je als je je job uitoefent?)
  • Spreek tot de verbeelding

Voorbeeld

Persoonlijk verhaal met een vleugje humor

Vrijdag 10 juni 2015. De wekker gaat af en ik druk voor de derde keer op snooze. Nog een laatste keertje omdraaien? Ja, dat kan ik mij wel permitteren. In de volksmond wordt dit ook wel de studententijd genoemd. Genoeg geleuterd, tijd om uit bed te springen. Want ja, ook als student heb je verplichtingen. Vandaag staat het evenement “The Art of Selling” op het programma. Toegegeven: het is niet met de volle goesting dat ik ernaartoe ga.

Om 11:00 is het zover. Ik zit met mijn pen in papier in de aanslag als de eerste piep van de microfoon door de aula galmt. De stem van Johan Jacobs klinkt overtuigend en in no time hang ik aan zijn lippen (niet letterlijk uiteraard). Ik onthoud niet elk woord dat hij zegt, maar er blijft mij wel een intens gevoel bij. En dat gevoel zet me aan het denken.

Een klik maken met mensen. Een verhaal vertellen. Mensen overtuigen. Dat is mijn ding. Op het moment van de lezing maak ik zelf de klik en besef ik welke richting ik uit wil: sales. Het gevoel dat ik overhoud aan de lezing, krijg ik nu dagelijks in mijn job als verkoper.

Soms moet je gewoon durven springen, ook al is het niet met de volle goesting. Die sprong kan de moeite waard zijn. En dat kan ik beamen.

5. Verrijk je ervaring

Je profiel aanvullen met studenten- of vrijwilligerswerk, raden we sterk aan. Het toont aan dat je de handen uit de mouwen wilt steken en het bewijst bovendien dat je kan multitasken. Een talent waar je terecht trots op mag zijn. Niet iedereen slaagt erin om studeren en werken met elkaar te combineren, dus zet die planning skills gerust wat meer in de verf. Naast de ontwikkeling van skills, breid je ook je netwerk uit. Wie weet krijg je wel een vast contract aangeboden bij het bedrijf waar je studentenwerk doet? Niets is uitgesloten als je er hard voor werkt.

6. Vraag om een aanbeveling

Heb je nog contact met een ex-collega of een werkgever van je studentenjob? Pols eens achter een aanbeveling op je LinkedIn profiel. Een positieve referentie is zeer waardevol als je gaat solliciteren.

Een sterke basis schept mogelijkheden

Heb je je LinkedIn-profiel vervolledigt met een headerafbeelding, een pakkende kopregel, een aantrekkelijke bio en een opsomming van je werkervaring? Congrats, je hebt nu een LinkedIn pagina die kan scoren. Maar juich niet te vroeg, want er is nog werk aan de winkel. Het is nu aan jou om mensen naar je profiel te lokken. De vraag is natuurlijk “Hoe creëer ik aantrekkelijk lokaas?”. Dat verklappen we binnenkort. Stay tuned. Kan je ondertussen wel wat hulp gebruiken bij de opzet van een LinkedIn profiel dat opvalt? Schakel onze hulp in!

Klaar om een job te vinden die 100% bij je persoonlijkheid past?

Heb je het gevoel dat het moment nu is? Aarzel dan niet langer. De kans is groot dat je de perfecte match vindt. Klik nu om te beginnen, dan leggen wij de connectie voor je.