Gepubliceerd 14 juni 2021

E-recruitment: meer sollicitanten, minder kosten

E-recruitment of e-rekruteren. Euh e-wat? Als je nu compleet uit de lucht valt, laat je kansen liggen. Het gevolg? Je vindt niet het juiste talent, je groei vertraagt, je staat stil. Gelukkig ga je wél vooruit als je je niet langer vastklampt aan de traditionele rekruteringsmethoden. Klaar om terug mee te zijn met je tijd? Maak dan kennis met hét lokmiddel 2.0 voor nieuw talent: e-recruitment.

Wat betekent e-recruitment?

Als je online recruitment of e-recruitment hoort en je denkt *shit wat is dat nu weer voor iets? Dan is het dringend tijd om je hierin te verdiepen. Je wilt toch ook je bedrijf verder laten groeien door het juiste talent aan te trekken én te behouden? Vlieg er dan maar snel in!

E-recruitment betekent simpelweg: rekrutering via het internet. Vroeger dacht je hierbij maar aan 1 ding: de o-zo-vertrouwde job boards. Toch is e-recruitment veel meer dan enkel jobsites. Denk aan rekrutering via Social Media (Tik Tok, LinkedIn, Instagram, …), Google Ads, Google for Jobs, etc. Als je e-recruitment integreert in je HR-strategie en strategisch inzet, levert dat een concurrentieel voordeel op. Aan de slag dan maar?

Waarom e-recruitment?

Een vacature plaatsen en daarna in de zetel ploffen tot de eerste reacties binnenstromen. Dat marcheert niet (*big shock)…tenzij je gelooft in mirakels. Jammer maar helaas, we leven in een nieuwe tijd. Een tijd waarin werkgevers moeten solliciteren voor kandidaten en niet andersom. Sollicitanten hebben het tegenwoordig namelijk voor het zeggen. Zij bepalen waar ze graag willen werken. Wat voor hen belangrijk is? Dat ze hun tribe vinden. Een werkplek waar ze zich goed voelen in een job die bij hen past.

Een hele boterham aan verwachtingen dus. Gelukkig biedt e-recruitment de tools om op te vallen en meer sollicitanten aan te trekken. Tenminste: als je het op de juiste manier inzet. Maar hoe begin je er in godsnaam aan en waarom is e-recruitment zo belangrijk tegenwoordig?

Voordelen e-recruitment op een rijtje

Meer bereik, minder kosten

De traditionele manieren van rekruteren volstaan niet meer. Hoewel job boards nog altijd een effectieve manier zijn om kandidaten te vinden, bereik je hier nog niet de helft van de potentiële kandidaten mee. Enkel de actief werkzoekenden krijgen jouw vacatures te zien. Om nog maar te zwijgen van de grote hap die job boards uit je marketingbudget nemen.

Anyway. Wil je meer kandidaten scoren? Benut alle mogelijkheden van e-recruitment. Denk daarbij vooral aan social media rekrutering! Je bereikt er niet alleen actief, maar ook passief werkzoekenden mee. Geloof ons: daar zit potentieel. Uit onderzoek van Indeed blijkt namelijk dat 79% van de passief werkzoekenden naar vacatures kijken, zelfs als ze al een job hebben. Het resultaat van e-recruitment? Meer bereik en efficiëntie, minder kosten.

Je kan continu bijsturen en optimaliseren

Kies je voor digitaal? Dan kan je alles meten. Ja, ALLES! Via welke kanalen genereer ik de meeste sollicitaties aan de laagste kost? Bereik ik de juiste doelgroep of moet ik de targeting aanpassen?

Na een aantal campagnes krijg je inzicht in de kanalen en targeting die je moet inzetten om een specifiek profiel aan te trekken. Die kennis is goud waard, geloof ons!

Experimenteren en testen, testen, testen is de boodschap.

Hoe begin je eraan?

1. Sterke candidate experience

Bij alles wat je doet, moet je denken aan de kandidaat. Wat verwachten ze van hun ideale werkgever? Wat zoekt de kandidaat  in een job? Welke informatie overtuigt hen in een vacature? Waar hechten ze belang aan? Op welke kanalen is mijn ideale kandidaat actief?

Als je constant denkt vanuit het perspectief van de kandidaat in plaats van jezelf, kan je sterk inzetten op een ‘awesome’ kandidatenbeleving. Onthoud: elk contact is een kans om te connecteren met potentieel talent. Als je erin slaagt om die connectie in stand te brengen, heb je de sleutel tot succes in handen.

2. Employer branding

Jouw employer brand vormt een sterk lokmiddel om sollicitanten tot bij jou te krijgen. Je hebt nodig: een sterk merk en vacatures met ‘ballen’. Denk na over hoe je je verhaal naar buiten wil brengen. Wat maakt het zo tof om bij jou te werken? Als het echt zo awesome is als jij beweert, dan vinden je werknemers dat sowieso ook! Laat hun stem horen, want die stem komt heel geloofwaardig en overtuigend over. Een sterke employer branding vraagt om sterke ambassadeurs om je verhaal te delen met potentiële kandidaten. Een ambassadeursnetwerk opbouwen is dus de boodschap.


2. Employer branding

Jouw employer brand vormt een sterk lokmiddel om sollicitanten tot bij jou te krijgen. Je hebt nodig: een sterk merk en vacatures met ‘ballen’. Denk na over hoe je je verhaal naar buiten wil brengen. Wat maakt het zo tof om bij jou te werken? Als het echt zo awesome is als jij beweert, dan vinden je werknemers dat sowieso ook! Laat hun stem horen, want die stem komt heel geloofwaardig en overtuigend over. Een sterke employer branding vraagt om sterke ambassadeurs om je verhaal te delen met potentiële kandidaten. Een ambassadeursnetwerk opbouwen is dus de boodschap.

3. Vacatures met ‘ballen’

Overtuig jij je kandidaat met het aanbod ‘marktconform salaris’, ‘uitdagende job’, ‘doorgroeimogelijkheden’? Dan is er nog werk aan de winkel. Dat vaag gedoe, trekt weinig sollicitanten aan. Probeer transparant te zijn en vermijd clichés.

Tips: hoe concreter, hoe beter

  • Marktconform salaris > wees transparant en geef een loonindicatie. Anders stop je misschien veel tijd in de selectiegesprekken om er nadien achter te komen dat de kandidaat niet akkoord is met het loonvoorstel. Zowel jij als de kandidaat winnen hier tijd bij.
  • Uitdagende job > zeg wat de job zo uitdagend maakt. Mogen ze bijvoorbeeld meewerken aan een nieuw project?
  • Doorgroeimogelijkheden > wees concreet en zeg tot welke functie ze in de toekomst kunnen doorgroeien. Van Sales Assistant naar Accountmanager bijvoorbeeld?

5. Meten!

Als je niet meet, moet je niet aan e-recruitment doen. Via Google Analytics kom je zoveel onschatbare informatie te weten. Denk aan: het kanaal dat de meeste sollicitaties genereert, campagne die het meest succesvol is, de doelgroep die je bereikt hebt, …Die informatie stelt je in staat om je rekruteringsbudget te herverdelen en efficiënter in te zetten.

Denk vooruit, ga vooruit

Wil jij vooruit met je bedrijf? Denk dan ook vooruit. Blijven plakken bij je vertrouwde rekruteringsmethoden is geen aanrader. Herbekijk je HR-strategie en ontdek de mogelijkheden en impact van e-recruitment. Het talent dat je zoekt, ligt op de loer. Nu komt het erop neer dat je elkaar tegen het lijf loopt. Op het juiste moment, op de juiste plaats, met de juiste boodschap. Hulp nodig bij e-rekrutering en het vinden van nieuwe kandidaten? Doe dan beroep op onze frisse inzichten en vooruitdenkende collega’s.