Gepubliceerd 16 June 2021

cv opstellen? Unieke voorbeelden

Een cv. Een simpel A4’tje met wat kernwoorden die jouw leven samenvatten. It’s as simple as that. Of toch niet? Een cv opstellen, is eenvoudig. Een goede cv maken, vergt al wat meer inspanningen en revisies. Een cv die eruit springt, heeft lef en creativiteit nodig. Maar hoe voeg je spiciness toe aan jouw cv, zodat je een onvergetelijke indruk maakt? Dankzij deze tips stap je af van het standaardbeeld van een cv. 

We kunnen nu alle theorie gaan opsommen die je al kent. Of we kunnen je laten zien hoe je anders kan zijn. Wat wordt het? Vergeet de opgelegde regels en creëer jouw eigen visie.

Storytelling: jouw verhaal, jouw kracht

Een cv is een weerspiegeling van jouw identiteit. Een bundeling van de milestones in je leven (liefst niet allemaal). Natuurlijk is het niet gemakkelijk om die rijkgevulde levensjaren in 1 oogopslag samen te vatten. Maar dat hoeft ook niet.

Het belangrijkste is dat je cv duidelijk weergeeft waar jij gelukkig van wordt, wat jouw passies zijn en hoe je jouw doelen realiseert. En dat samengebracht in een appetijtelijk jasje met woorden die overtuigen. Storytelling. Dat is de essentie.

Hoe breng je dat verhaal tot leven? De allesbepalende inhoud bepalen

Bepaal de structuur en inhoud. Houd het luchtig, kort en relevant. Stel dus niet al je ervaringen tentoon op je cv. Om je hierbij te helpen maak je best een lijst met al je werkervaringen, projecten, cursussen, persoonlijke doelen die je al gerealiseerd hebt in je leven. Toets daarna af welke van die ervaringen/opleidingen gelinkt kunnen worden aan de vereisten van de functie waarvoor je solliciteert. En nog belangrijker: kies ervaringen waar je trots op bent en waar je vol passie over kan vertellen.

1. Begin bij het begin: een woordje uitleg over jezelf

Het begon allemaal…met een krachtig begin. Een begin waarin jij een glimp van je persoonlijkheid blootgeeft. Een pakkende titel waarmee je de nieuwsgierigheid van de lezer triggert. Denk daarom goed na over hoe je wilt overkomen en met welke woorden je deze boodschap overbrengt. Je hoeft geen woordengoochelaar zijn om iets vernieuwend uit je mouw te toveren. Wel is het nodig dat je hier kritisch over nadenkt en de tijd neemt om jezelf in 3 à 5 regels te verkopen.

Voorbeelden: wie ben ik?

  •  invalshoek: je wilt je persoonlijkheid benadrukken

Cliché, dat ben ik niet. Ik beschrijf mezelf dus liever in krachtige woorden. Een eekhoorn, zo ben ik. Het ene moment dartel ik vrolijk in het rond. Het andere moment ga ik knabbelend als een uitgehongerde eekhoorn pijlsnel op mijn doel af. Gefocust, zelfverzekerd, maar vooral zonder enige twijfel. Het doel dat ik nu voor ogen heb, zal ook niet aan mijn scherp zicht ontkomen: werken als (functie) bij (bedrijf x). Kan ik dit doel benaderen? Jij beslist.

  • Invalshoek: je wilt je carrière een nieuwe wending geven

Een trekvogel die van koers durft te veranderen
Mijn ultieme reisdoel bepaalt de koers die ik uitga. En dat doel is (functie) worden bij (bedrijf x). Hier wil ik mijn vleugels uitslaan en mijn honger naar nieuwe uitdagingen stillen. Ik kijk ernaar uit om deze weg af te leggen met nieuwe reisgezellen die dezelfde eindbestemming voor ogen hebben.

  • Invalshoek: je wilt je passies in de verf zetten – Expediteur

Boten, drijvend op het water. Daar kon ik vroeger uren naar blijven kijken. En nu nog steeds. Maar met meer diepgang. Ik wil mee de koers en inhoud bepalen van de containers. Expediteur. Dat is mijn ding, mijn roeping.

2. Jouw contactgegevens, een waardevol gegeven

“Je gsm-nummer niet aan wildvreemden geven eh”. Gooi deze goedbedoelde raad van je bezorgde ouders overboord. Als je je cv doorstuurt, wil je toch dat ze je kunnen uitnodigen voor een gesprek of screening? Daarom is het noodzakelijk om volgende gegevens mee te delen:

  • Naam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Link naar je LinkedIn (optioneel, maar wel waardevol)
  • Link naar  je eigen website – een digitaal portfolio

3. Jouw levenservaring, werkgerelateerd

Je hebt zonder twijfel al voor heel wat hete vuren gestaan, maar daar hebben wij geen zaken mee. Maak een doordachte/ zorgvuldige selectie van je werkervaringen en opleidingen en etaleer ze op een aantrekkelijke manier. Hoe?

  • Voeg een tijdsindicatie per functie/werkervaring toe
  • Kies voor een antichronologische volgorde
  • Noteer de functie, het bedrijf en de locatie
  • Gebruik bulletpoints
  • Maak een selectie van je relevantste werkervaringen
  • Geef je belangrijkste projecten en taken per functie bondig weer

4. Skills matter. Personality matters more.

Jouw vaardigheden en competenties verdienen een plaats op je cv, maar geen prominente. Je skills zijn belangrijk om in aanmerking te komen voor een job, maar zijn niet allesbepalend. Jouw persoonlijkheid wel. Die bepaalt of je je goed voelt bij een bedrijf en of je er wilt blijven werken. En dat is wat telt, toch? Maak daarom ruimte op je cv om je persoonlijkheid in de verf te zetten. Probeer niet te vervallen in clichés zoals: harde werker, enthousiast, etc. Toon aan dat je creatiever bent dan dat.

Een verhaal met visuele aantrekkingskracht

Het oog wil ook wat. Consistentie, creativiteit en eenvoud zijn de drie succesfactoren die je voor ogen moet houden. Daarbij houd je best rekening met de volgende zaken:

Kleur

Kies voor 1 à 2 accentkleuren, liefst zachte tinten (mint green, soft blue, etc.). Houd er rekening mee dat kleuren inspelen op het gevoel van mensen, dus ook op de lezer van jouw cv. Zo wordt de kleur groen geassocieerd met “Ontspannend, natuurlijk, comfortabel en rustig, terwijl blauw gelinkt worden aan de persoonlijke kenmerken “zeker, kalmerend, veilig, loyaal.”. Denk dus goed na over jouw unieke kleurenmix.

Typografie 

De kracht van lettertypes mag je niet onderschatten. Kies niet voor de meest voor de hand liggende lettertypes zoals Arial, Calibri, Helvetica, etc. Probeer je daarentegen te onderscheiden met unieke fonts, die jouw cv versterken. Leuke lettertypes die je kan gebruiken zijn: acumin pro condensed, gineso, roboto,… Neem eens een kijkje tussen de lettertypes en kies het lettertype dat het best bij jouw stijl past. 

Grafische vormgeving

Stel jezelf de vraag: kies je voor twaalf in een dozijn of een in een miljoen? Als je jezelf bedenkt dat recruiters of bedrijven dagelijks meer dan 100 cv’s te zien krijgen, welke cv zal dan hun aandacht trekken? Het cv met een standaardsjabloon dat door duizenden sollicitanten gebruikt wordt of een cv dat uniek is in zijn eenvoud? Je kan het al raden: authenticiteit loont en verdubbelt je kansen op een job. Ontwerp je cv zelf met Canva, koop een template of laat een cv op maat ontwerpen.

De vorm, vormt jouw cv

Als je denkt aan een cv, denk je automatisch aan een A4 pagina. Dat is spijtig. Er bestaan zoveel mogelijkheden om jouw cv op een andere manier te laten opvallen. Probeer een link te vinden met het bedrijf waarvoor je solliciteert en stem de vorm van je cv daarop af.

Voorbeelden originele cv’s

  • Salesfunctie bij Carlsberg

Stel je bent enorm enthousiast over de functie Sales Representative bij Carlsberg. Je wilt natuurlijk opvallen tussen de honderden sollicitanten voor deze vacature. Probeer daarom jouw cv te laten drukken op een flesje carlsberg. Origineel én functioneel. Zo kunnen ze al eens proeven van jouw vaardigheden 😉

  • Sollicitatie als Digital Marketeer

Solliciteer je voor een functie als Digital Marketeer? Show those skills. Ontwerp bijvoorbeeld een cv-magazine of flyer van jezelf.

Authenticiteit loont

Soms moet je al eens durven springen om indruk te maken. Als je de standaard regels daarvoor moet doorbreken, so be it. Wees jezelf, toon jezelf, blijf jezelf. Daarmee maak jij de meeste indruk en verdient jouw cv een plekje bovenaan de stapel.

Vind je het moeilijk om een uniek cv op te stellen? Wij adviseren je hier graag over en helpen je om jouw authenticiteit te etaleren.

Klaar om een job te vinden die 100% bij je persoonlijkheid past?

Heb jij het gevoel van ’t is nu of nooit? Awel, waar wacht je nog op? De kans dat je je match vindt, zit er dik in. Maak dus nu de klik, dan maken wij de connectie.