Gepubliceerd 15 June 2021
Opvallen op LinkedIn: 6 tips om te stralen
Je LinkedIn profiel is eindelijk klaar. En nu? Pronk ermee. Maar verwacht je niet direct aan een stormloop van bezoekers. Je profiel tot in de puntjes uitwerken is een ding. Bezoekers lokken en enthousiasmeren is een ander gegeven. Hoe je dat doet? Door moeite te doen. LinkedIn werkt volgens dit principe. Wie wil opvallen op LinkedIn, investeert tijd in zijn profiel. Met deze tips prikkel en overtuig je je volgers van jouw verhaal en jouw persoonlijkheid.
1. Plaats een eigen bijdrage
Probeer in het vizier te blijven van potentiële werkgevers. Dat doe je door zelf updates te delen met je netwerk (liefst wekelijks). Voeg zeker altijd een persoonlijke toets toe in elke update, zodat je een echte connectie met je volgers creëert. Heb je een tip die anderen kan helpen? Delen maar! Kwam je onlangs in een situatie terecht waaruit je een wijze les hebt getrokken? Delen is de boodschap. Realiseerde je een project waar je trots op bent? Deel dan het hele verhaal: de moeilijkheden, de uitdagingen, het gevoel dat je hierbij had, het finale resultaat. Als je inspeelt op de emoties van je volgers, resulteert dat gegarandeerd in meer interactie. Probeer dus altijd updates te plaatsen waar mensen zich in kunnen herkennen of inleven.
Tip: lange tekstberichten werken het best en krijgen voorrang op de tijdlijn. Begin je post daarom met een vraag die de aandacht trekt en vertel vervolgens je verhaal. Vergeet ook zeker geen foto toe te voegen aan je bericht. Dit geeft een persoonlijke touch eraan.
2. Breid je netwerk uit
Je hebt het waarschijnlijk al meegemaakt: die lege, nietszeggende connectieverzoeken in je inbox. Ben jij geneigd om die onbekende personen te accepteren? De kans is klein. Logisch. In het echte leven begin je ook niet zomaar te praten met een onbekende. Daarom voeg je best een persoonlijk bericht toe als je je netwerk op korte termijn wilt uitbreiden. Haal bijvoorbeeld een gemeenschappelijke interesse aan of een eerste contactmoment dat jullie gehad hebben.
Tip: blijf uit de “LinkedIn jail”. Niemand heeft nood aan jouw pitches in een connectieverzoek. Mensen zijn minder geneigd om je verzoek te accepteren en je imago loopt schade op.
3. Profileer jezelf
Ben je op zoek naar werk? Deel dan je cv met je netwerk. Wat dacht je van een video-cv of een vlog? Daar bereik je in geen tijd duizenden views mee. Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer je potentiële match jou ook opmerkt.
4. Hoe krijg je meer bereik?
In je stoutste dromen, droom je er natuurlijk van dat je LinkedIn updates viraal gaan. Maar blijf nog even met je voeten op de grond. Je wordt niet zomaar een influencer. Om je op weg te helpen, houd je best rekening met deze tips:
- Gebruik de juiste hashtags (max. 5 per post). Gebruik 3 hashtags die branchegerelateerd zijn en 2 die gelinkt zijn aan je content
- Tag de betrokken personen en bedrijven in uw post
- Voeg emoji’s toe (met mate)
- Wissel visuals en video’s af met tekstuele posts
- Reageer op posts van anderen
5. Behoud een consistente frequentie
“Iets posten op LinkedIn? Goh daar heb ik nu geen tijd voor ze.” Als je in deze fase belandt, heb je een frequentie gekozen die voor jou niet haalbaar is. Ga dus beter voor een frequentie die je moeiteloos kan combineren met de rush van het dagelijks leven.
Tip: probeer 1 keer per week een waardevolle bijdrage te plaatsen.
Wat zijn de beste dagen om te posten op LinkedIn?
Uit onderzoek blijkt dat dinsdag, woensdag en donderdag de dagen zijn met het meeste bereik. Dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk als je weet dat LinkedIn een professioneel netwerk is. Uiteraard is dit slechts een richtlijn en hoef je je niet vast te pinnen op die dagen. Elke doelgroep is anders en is dus ook op een ander tijdstip online. Bepaal daarom eerst de doelgroep aan wie je je posts wilt richten. En dan kan het experimenteren beginnen! Houd een overzicht bij in een excellijst van het type content, het tijdstap en de dag waarop je een post plaatste. Zo kan je achteraf vergelijken welke content het best werkt en op welke dagen je het meeste bereik en interactie hebt.
De sleutel tot succes: up-to-date blijven
Onverwachte kronkels, verrassende wendingen,…je leven blijft er niet altijd hetzelfde uitzien (thank god). Hopelijk kan hetzelfde gezegd worden van jouw LinkedIn profiel. Als je je profiel regelmatig een grondige opknapbeurt geeft en leuke nieuwtjes deelt met je netwerk, lonkt het succes om de hoek.
Sukkel je toch nog met inspiratieloze kriebels voor je LinkedIn posts of kan je persoonlijk advies gebruiken? We tillen je LinkedIn profiel graag samen met jou naar een hoger niveau. Tot snel!