Recrewtment

En jij, wat zijn jouw voornemens voor 2019?

Enkele feiten

We spenderen gemiddeld 90000 uren van ons leven op een werkplek. 80% van de werknemers is niet helemaal tevreden over zijn of haar job. Een kwart van alle werkenden ervaart zijn of haar job als stresserend. Overwerk wordt vaak niet betaald.

Hoog tijd dus om aan die goede voornemens te werken!

Bron: businessinsider.com

Tip #1: maak komaf met routines

Als je echt je goede voornemens op de werkvloer wil aanpakken, moet je breken met routines. Dat is moeilijk, want bij sommige gewoontes staan we gewoon niet meer stil, zo geprogrammeerd zijn we. Hoe dit komt? Routines geven een gevoel van veiligheid en structuur. Maar tegelijk beperken ze je om erbij stil te staan, en zeker om te veranderen. Denk eens na over jouw manier van werken en hoe je reageert in specifieke situaties. Stel alles in vraag en hou daarbij rekening met jezelf, maar ook met je collega’s. Een gesprek met een buitenstaander kan hierbij heel wat nieuwe inzichten geven. Wanneer je bijvoorbeeld tot de conclusie komt dat bepaalde verantwoordelijkheden op de werkvloer beter anders verdeeld zouden worden, durf dit dan aan te kaarten. Patronen doorbreken vergt heel wat energie, maar wordt beloond op lange termijn. Initiatief wordt vast en zeker geapprecieerd dus ga ervoor!

Tip #2: Ga volop voor quality time

Nergens ter wereld wordt zoveel tijd verspild in de file als in ons land. Het woord ‘fileleed’ werd niet voor niets uitgevonden. Het is pure tijdverspilling, zorgt voor frustraties en is slecht voor ons milieu. 3 mogelijkheden:

Werk van thuis uit
Voor de meeste kantoorjobs is dit zeker mogelijk. Probeer je werk te verdelen zodat je wekelijks minstens één dag thuis kan werken. Het doorbreekt je werkpatroon, geeft een gevoel van rust en tegelijk ben je productiever omdat je veel minder wordt gestoord. Zeker het bespreken waard voor 2019!

Ga voor een job dichter bij huis
Niet mogelijk om van thuis uit te werken? Je kan verhuizen. Of misschien is het tijd om ander werk te zoeken. Niet eenvoudig, dat beseffen we heel goed. Tip #5 gaat hier dieper op in.

Maak gebruik van het openbaar vervoer of fiets
Akkoord, het openbaar vervoer is niet altijd wat het moet zijn. Sommige werkplekken zijn ook moeilijk bereikbaar met trein of bus. Maar indien dit wel een optie is voor jou, probeer het dan gewoon eens uit. Wie weet valt het beter mee dan je dacht. Het is niet omdat je een wagen bezit dat je die moet gebruiken. Informeer ook eens naar de voordelen via je werkgever. Wist je trouwens dat elektrische fietsen geleasd kunnen worden?

Tip #3: Beweeg!

Een kantoorjob betekent meestal urenlang in dezelfde houding blijven zitten. Iets wat volledig tegen onze natuur in gaat. Daarom is het belangrijk om: 1) je houding te verzorgen, en 2) om voldoende te bewegen. Werk je met een laptop? Gebruik een extern toetsenbord en zet je laptop wat hoger. Niet elk bedrijf beschikt over een fitnessruimte, maar je hoeft het niet ver te zoeken. Sta om het uur eens recht, strek je benen, draai met je hoofd, en recht je rug. Kan je douchen op je werk? Ideaal! Dan kan je gaan joggen tijdens je middagpauze.

Tip #4: Gezonde tussendoortjes

Van al dat werken krijg je op een bepaald moment (lees: rond 11u en 16u) een typisch ‘hongertje’. Ideaal zijn hapjes die je gewoon in je bureaulade of locker kan bewaren. Vezelrijke en suikerarme mind fuel die je een instant happy gevoel geven, wat heb je meer nodig? Enkele tips!

Gepimpt fruit
Dat fruit gezond is weten we allemaal. Ben je niet zo’n fruit-fan? Geef je fruitsnack dan een extra touch door er een laagje pindakaas op te smeren. Een magische combinatie van goede koolhydraten, proteïnen en vezels is het resultaat. Probeer het eens uit!

Laat het poppen!
Popcorn is gezond (de variant zonder suiker dan), en kan je gewoon thuis maken. Alles wat je nodig hebt is pofmaïs, een papieren zak (zoals een broodzak) en een magnetron. Doe de maïs in de zak, meng er wat olie of boter door (niet te veel) en voeg zout of een andere smaakmaker toe. Enkele minuten in de magnetron laten ploffen en klaar!

Gedroogd fruit, noten en zaden
Bewaart superlang, stilt de honger en is extreem gezond. Noten zijn bovendien een ideale vleesvervanger. Te koop in alle supermarkten, dus lekker handig.

Gezonde repen, ze bestaan echt
Rijst- of maïswafels, havermout- of proteïnerepen vind je overal en zijn een veel beter alternatief dan chocoladerepen of snoep bijvoorbeeld. Ideaal om je maag voor lange tijd te kalmeren en energiek door te kunnen werken.

Tip #5: verander van werk

Voel je je al een tijdje niet goed op je werk? Zie je geen heil in bovenstaande tips? Dan is het tijd om andere oorden op te zoeken. Al zullen er altijd wel zaken zijn die je tegenhouden; van job veranderen betekent uit je comfort zone treden. Maar toffe collega’s, bedrijfsleiders die jouw werk appreciëren en correcte arbeidsomstandigheden vind je op veel plaatsen. Indien je een andere job overweegt, weet dan dat wij graag helpen met je zoektocht en daarbij rekening houden met al jouw verwachtingen.

Tip #6: Noteer je goede voornemens

We weten allemaal dat goede voornemens vol enthousiasme worden bedacht, maar we zegden het al: de routine schuilt om de hoek en voor je het weet zit je weer in die veilige, maar soms frustrerende comfort zone. Op naar 2020 op dezelfde manier? Schrijf beter je goede voornemens op, en zorg ervoor dat je er regelmatig mee wordt geconfronteerd. Of dit nu via een briefje op de ijskast is, een alert telkens wanneer je je computer opstart of een bepaalde tune op je gsm, dat maakt allemaal niet uit.

We willen je nog één iets meegeven: je hebt zelf de touwtjes in handen. En laat het ons weten als we je ergens bij kunnen helpen. Succes!